Ook in 2021 gooiden we de trossen los met leuke vaarplannen. Dit keer richting het westen en zuiden: Noord-Brabant, Utrecht, Vreeswijk, Zuid-Holland, Zeeland, België en Frankrijk tot aan Parijs.
Hellingen voor nieuwe schroef
Voordat we onze trossen echt los gooiden, gingen we eind maart de helling in Vreeswijk op om onze nieuwe schroef te plaatsen. De motor werd met de vorige schroef helaas niet warm genoeg. Ook hoopten we met de nieuwe schroef meer snelheid te halen.
Woudrichem, de Biesbosch en Nederhemert
We zijn het seizoen in 2021 gestart rondom het Paasweekend. We zijn toen o.a. met onze buren van de Zes Broeders naar de Biesbosch gevaren om daar voor “anker” te gaan vlakbij een eiland, samen met een paar andere historische schepen. Het is dan nog heel rustig in de Biesbosch, dus er is volop van de natuur te genieten door met de bijboot lekkere wandelingen te maken en otters voorbij te zien zwemmen. Helaas draaide de Koninginnesluis niet, dus moesten we via de Beatrixsluis. Met de Zes Broeders langszij voeren we daarom eerst van de Koninginnesluis achteruit om bij de Amaliabrug te kunnen keren.
Na dit heerlijke weekend in de natuur zijn we naar Woudrichem en Nederhemert gevaren. Er moest even naar onze spudpalen worden gekeken, waarmee wij op iedere plek waar ook geankerd mag worden, palen in de grond kunnen laten dalen. Daarmee boren we onszelf als het ware vast in de grond. Deze stroomtechnische update vond in Woudrichem plaats. In Nederhemert gingen we even op bezoek bij oud-buurman (of is het dan “vrouw”?) Neeltje.
Utrecht
Na Nederhemert voeren we naar Utrecht. Het leuke aan het liggen in Utrecht is dat je buiten de drukte van de stad ligt. Als je echter wilt, loop je in 10 tot 15 minuten de stad in. We hebben dat overigens dit jaar niet zoveel gedaan. We probeerden drukte te vermijden, dus we hebben met name ’s avonds window geshopt.
Vreeswijk
Omdat we nog enkel glas in de stuurhut hadden, zorgde dat voor veel condens en ontsnapping van de kou. Daarom wilden we hier dubbelglas in zetten. Ook was het hout van de stuurhut toe aan een nieuwe laklaag. We hebben dus gecombineerd: kaal schuren, dubbelglas zetten en weer in de lak zetten. Bovendien lekte nog een gedeelte van de doorvoer van het stuurhutdak (niet fijn 🙁 ) en dat hebben we ook onder handen genomen door een nieuw “zomerdak” te plaatsen. Op momenten dat het droog en warm genoeg was, kreeg de speedboot ook een beetje liefde. Het is erg fijn om met het schip te varen, maar het thuis in Vreeswijk liggen, heeft als voordeel dat de werf in de buurt is, dat we kunnen socializen met de buren en dat alle voorzieningen zoals stroom en water aan de wal goed geregeld zijn.
Woudrichem en Nederhemert
Toen de nieuwe stuurhut en het nieuwe stuurhut dak erop stonden, gingen de trossen weer los. Nu voor langere tijd. Eerst voeren we weer naar Woudrichem voor een hardware-update van de spudpalen. We waren toen weer in de buurt van Nederhemert, dus gingen ook daar weer even langs, waar we de dynamo nog hebben gereviseerd. Ondertussen bouwden we laklagen op de stuurhut op.
Dordrecht en Numansdorp
Aanvankelijk wilden we eind juni naar de Brouwersdam varen voor Concert At Sea. Helaas ging dat wegens Covid-19 niet door. Tot midden juli moesten we nog werken en dus goed thuis kunnen werken. Daarom zijn we, totdat we midden juli vakantie hadden, in Zuid-Holland en Zeeland blijven hangen. Eerst voeren we naar Dordrecht en daarna zijn we naar Numansdorp gevaren. Wessel heeft lange tijd in Numansdorp gewoond en we vonden het dan ook leuk om daar weer eens terug te komen. Dit keer met ons schip.
België, maar geen Frankrijk meer…
Als kers op de taart, zouden in onze zomervakantie naar België en uiteindelijk Frankrijk varen. We wilden via Terneuzen naar Gent en via Charleroi dan over de Sambre naar Parijs: het leuke van een smal schip en het was iets waar we al jaren naar uitkijken. Vanaf Parijs zouden we dan weer wat oostelijker naar België en via Maastricht weer Nederland in varen. Vanaf maart begonnen we met al specifiekere plannen hiervoor en het verzamelen van kaarten om de route te bepalen. Helaas liep het anders…
Over de Oosterschelde en daarna Westerschelde voeren we eerst naar Terneuzen. Vanaf Terneuzen gingen eindelijk de trossen los naar België. Spannend om vervolgens echt in België te varen en dwars door Gent heen te gaan. Na Gent gingen we over de Leie door naar Deinze en via Kortrijk naar Bossuit. We zouden bijna aankomen in Wallonië. Helaas gaf de motor in Bossuit problemen, waardoor we onze reis voortijdig moesten afbreken. En daarna? Toen werd Yvonne zwanger 🙂 Sindsdien liggen we even thuis in Vreeswijk.